opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Maria Callas – Niezwykła Primadonna

Naprawdę nazywała się Cecilia Sophia Anna Maria Kalogeropoulou. Cały świat jednak znał tę największą divę operową XX wieku pod nazwiskiem Maria Callas.

Piękna i utalentowana Greczynka urodziła się w Nowym Jorku 2 grudnia 1923 roku, ale jako 13. latka wróciła z matką do Grecji. Uczyła się śpiewu w ateńskim konserwatorium pod kierunkiem scenicznej partnerki legendarnego Caruso - Elwiry de Hidalgo. Zadebiutowała na scenie w 1940 roku w Boccacciu Suppégo. Wkrótce potem 4 lipca 1941 roku zaśpiewała jako 18. letnia absolwentka konserwatorium w Operze Ateńskiej w Tosce. Zaprezentowała się znakomicie, a jej występ wzbudził duże zainteresowanie.

Callas 3b

Późniejsze występy, to w zasadzie pasmo sukcesów. Na festiwalu w Weronie debiutowała w Giocondzie Ponchiellego w 1947 roku, w La Fenice zaśpiewała w Turandot, Aidzie, Mocy przeznaczenia, później w Walkirii kreowała postać Brunhildy i Kundry w Parsifalu. W Teatro Comunale we Florencji 30 listopada 1948 roku po raz pierwszy zaśpiewala Normę Belliniego. Napisano wówczas, że wprowadzila na operowy warsztat nowy rodzaj głosu – dramatyczny sopran d’agilita – którego nie słyszano w teatrach już bardzo dawno. Partia Normy stała się dla Callas jedną z najznakomitszych – wykonywała ją blisko 100 razy. Mówiła: Być może jest w Normie coś z mojego charakteru. To jest kobieta zbyt dumna, by ukazywać swoje prawdziwe uczucia; trzeba doczekać końca, by ukazać się taką, jaką się jest naprawdę. W sytuacji, za którą jest odpowiedzialna, nie może być, ani zła, ani niesprawiedliwa. Kiedy śpiewam Normę, zawsze mam wrażenie, że robię to po raz pierwszy.

Na upragnionej mediolańskiej La Scali wystąpiła po raz pierwszy 21 kwietnia 1950 roku jako Aida, zastępując ówczesną primadonnę Renatę Tebaldi. Toscanini wysłuchawszy interpretacji partii z Makbeta Verdiego był zachwycony jej głosem i powiedział: Nigdy nie dyrygowałem „Makbetem” ponieważ nie znalazłem właściwej śpiewaczki, która mogłaby być Lady Makbet. Ona jest tą jaką potrzebuję.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART