GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMaria Callas – Niezwykła Primadonna
Strona 1 z 3
Naprawdę nazywała się Cecilia Sophia Anna Maria Kalogeropoulou. Cały świat jednak znał tę największą divę operową XX wieku pod nazwiskiem Maria Callas. Piękna i utalentowana Greczynka urodziła się w Nowym Jorku 2 grudnia 1923 roku, ale jako 13. latka wróciła z matką do Grecji. Uczyła się śpiewu w ateńskim konserwatorium pod kierunkiem scenicznej partnerki legendarnego Caruso - Elwiry de Hidalgo. Zadebiutowała na scenie w 1940 roku w Boccacciu Suppégo. Wkrótce potem 4 lipca 1941 roku zaśpiewała jako 18. letnia absolwentka konserwatorium w Operze Ateńskiej w Tosce. Zaprezentowała się znakomicie, a jej występ wzbudził duże zainteresowanie.
Późniejsze występy, to w zasadzie pasmo sukcesów. Na festiwalu w Weronie debiutowała w Giocondzie Ponchiellego w 1947 roku, w La Fenice zaśpiewała w Turandot, Aidzie, Mocy przeznaczenia, później w Walkirii kreowała postać Brunhildy i Kundry w Parsifalu. W Teatro Comunale we Florencji 30 listopada 1948 roku po raz pierwszy zaśpiewala Normę Belliniego. Napisano wówczas, że wprowadzila na operowy warsztat nowy rodzaj głosu – dramatyczny sopran d’agilita – którego nie słyszano w teatrach już bardzo dawno. Partia Normy stała się dla Callas jedną z najznakomitszych – wykonywała ją blisko 100 razy. Mówiła: Być może jest w Normie coś z mojego charakteru. To jest kobieta zbyt dumna, by ukazywać swoje prawdziwe uczucia; trzeba doczekać końca, by ukazać się taką, jaką się jest naprawdę. W sytuacji, za którą jest odpowiedzialna, nie może być, ani zła, ani niesprawiedliwa. Kiedy śpiewam Normę, zawsze mam wrażenie, że robię to po raz pierwszy. Na upragnionej mediolańskiej La Scali wystąpiła po raz pierwszy 21 kwietnia 1950 roku jako Aida, zastępując ówczesną primadonnę Renatę Tebaldi. Toscanini wysłuchawszy interpretacji partii z Makbeta Verdiego był zachwycony jej głosem i powiedział: Nigdy nie dyrygowałem „Makbetem” ponieważ nie znalazłem właściwej śpiewaczki, która mogłaby być Lady Makbet. Ona jest tą jaką potrzebuję. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |