opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Beethovenowski projekt Barenboima

 

W V Symfonii c – moll op. 67 pięknie Barenboim przeprowadził motyw zbudowany z czterech dźwięków będący zarazem myślą przewodnią łączącą wszystkie jej cztery części. Interpretacja tej symfonii zachwyca potęga brzmienia dramatycznych kulminacji, szczególnie w poprowadzonym z pasją finale. Z kolei VI Symfonia F – dur „Pastoralna” op. 68 zachwyca pogodnym klimatem i pełną poezji atmosferą. VII Symfonia A – dur op. 92 ma w sobie marzycielski nastrój i taneczną lekkość. W VIII Symfonii F – dur możemy podziwiać lekki beztroski klimat i radość życia. Dziewiąta z zawartym w jej finałowej części wspaniałym Schillerowskim hymnem Oda do radości jest ukoronowaniem beethovenowskiej twórczości symfonicznej. Barenboim potraktował pierwsze trzy części IX Symfonii jak wstęp do kulminacji jaką jest w tej symfonii finałowa kantata rozpisana na cztery głosy solowe i chór. Jest w tej interpretacji żarliwość, płynny, a jednocześnie wartki, przebieg muzycznej narracji i porywająca dynamika pierwszej części (Allegro ma non troppo) mająca zasadniczy wpływ na budowanie klimatu całości. Głosy Anny Samuil (sopran), Waltraud Meier (mezzosopran), Petera Seiferta (tenor) i Wolfganga Koch (bas) oraz chór Vokalensemble Kölner Dom świetnie się wpisują w podniosły i triumfalny charakter Schillerowskiego hymnu na cześć radości i powszechnego braterstwa.

Składający się z młodych muzyków arabskich i izraelskich zespół West-Eastern Divan Orchestra, którego Barenboim jest współzałożycielem, pokazał się w tym wykonaniu z jak najlepszej strony. Imponując pięknym nasyconym brzmieniem, świetnym zgraniem wszystkich grup instrumentów oraz niemal perfekcyjną realizacją wszystkich solówek. 

Koncerty

Pięć koncertów Ludwika van Beethovena, które powstały w latach 1798-1811 są bez wątpienia szczytowymi osiągnięciami stylu tego kompozytora, będąc zarazem obiektem pożądania pianistów by mieć je wszystkie w swoim repertuarze, a nagraniu pewnie też. Znane i cenione są nagrania tych dzieł dokonane przez Rudolfa Serkina, Maurizio Polliniego, Murray Perahi, Andreása Schiffa i Krystiana Zimermana. Teraz dołączył do nich Daniel Barenboim będący w tym nagraniu jednocześnie solistą i dyrygentem. Beethoven w jego ujęciu brzmi świeżo, a on sam kontrolując przebieg rytmiczny popuszcza wodze emocji doprowadzając do słynnych beethovenowskich kulminacji pełnych radości życia i fantazji. Jego gra jest finezyjna, pełna energii o doskonałej wręcz dynamice na linii piano-forte. Pianista ujmuje też pięknym dźwiękiem, pełnią brzmienia, wyrazistą rytmiką i umiejętnością budowania dramatycznego napięcia. Świetnie przy tym różnicuje charakter każdego z pięciu koncertów. Potraktowany kameralnie Koncert C – dur op.15 ujmuje radością i śpiewnością beethovenowskiej kantyleny oraz wewnętrzną energią. Koncert B – dur op. 19 pełen jest fascynującej poetyckiej zadumy i delikatnych barw, szczególnie w środkowym Adagio. Z kolei w Koncercie c – moll op. 37 możemy podziwiać piękną ekspozycję tematów ściśle zespoloną z brzmieniem orkiestry. Interpretacja ujmuje energią, polotem oraz delikatnie zaznaczonym liryzmem, szczególnie w pełnym melancholijnym zadumy Largo. W Koncercie G – dur op. 58 Barenboim ujmuje rozmachem fraz, wirtuozerią techniczną i perlistością fortepianowych pasaży. Ostatni V Koncert Es – dur op. 73, dedykowany arcyksięciu Rudolfowi, daje możliwość podziwiania śpiewności frazy i bogactwa barw dźwięku oraz dynamiki. I chociaż wszystkie części brzmią pięknie, to mnie najbardziej zachwycił w Adagio granym niezwykle poetycko z delikatnym operowaniem barwami.

Wielkie uznanie należy się zespołowi Staatskapelle Berlin, który okazał się znakomitym akompaniatorem czujnie i subtelnie wpisującym się w interpretacyjne niuanse solisty.

Pokłosiem beethovenowskiego projektu Barenboima jest jeszcze dodatkowy dwupłytowy album zawierający fragmenty symfonii i koncertów fortepianowych Beethovena oraz fragmenty trzech jego najsłynniejszych sonat fortepianowych z Patetyczną, Appassionatą i Księżycową na czele.

                                                                                   Adam Czopek


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART