opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Turandot 23-556.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

 

Koncert oratoryjny, 13 lipca 2012, Sala Filharmonii Krakowskiej

Mocnym (dosłownie i w przenośni) akcentem rozpoczął się kolejny, ósmy już, Festiwal Muzyki Polskiej. Zorganizowany przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, przy silnym wsparciu finansowym władz miasta Krakowa, wzbudził wielkie zainteresowanie melomanów. Można to było zauważyć już na pierwszym koncercie festiwalowym. Wypełniło go wykonanie dawno (bodaj po raz pierwszy od pamiętnej interpretacji Jerzego Katlewicza w 1969 roku) niesłyszanego w Krakowie oratorium Feliksa Nowowiejskiego Quo vadis? (op.30). Oratorium, będące właściwie „scenami dramatycznymi według powieści Henryka Sienkiewicza”, składa sie z pięciu części (Pożar Rzymu – Forum Romanum – Katakumby – Na Via Appia – Ruiny Colosseum) na głosy (sopran, baryton, bas), chór mieszany, organy i wielką orkiestrę symfoniczną. Oratorium to zostało skomponowane w 1903 roku, podczas pobytu młodego muzyka w Rzymie. Autorką libretta była berlińska literatka, Antonia Jüngst. Prapremiera w Czeskim Usti nad Łabą miała miejsce w 1907 roku. Przyjęta przychylnie, nie wzbudziła jednak większego entuzjazmu. Dopiero amsterdamskie wykonanie (w wersji przerobionej przez kompozytora, w 1909 roku) stało się wielkim sukcesem i rozpoczęło pochód poprzez estrady świata. Monumentalne dzieło Nowowiejskiego, mimo zastrzeżeń czysto muzycznej materii, jest wciąż bardzo atrakcyjne dla słuchaczy i zasługuje na wysoką pozycję w oratoryjnej literaturze.

Festiwal Muzyki Polskiej 3

Omawiane wykonanie festiwalowe przygotował muzycznie i poprowadził dyrygent szwajcarski Kaspar Zehnder. Grała orkiestra Sinfonia Juventus (powstała w 2007 roku z inicjatywy dyr. Jerzego Semkowa), partię chóralną wykonał Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu (kier. muz. Mariusz Otto), śpiewali także Kinga Rusin (sopran), Jacek Jaskuła (baryton) i Krzysztof Szumański (bas). Koncepcja dzieła, będącego niejako starciem agresji i niszczącej siły dyktatora władającego Rzymem z niedolą modlitewnie nastawionych i niesłusznie obwinianych i prześladowanych chrześcijan, wyraźnie podkreślona w muzyce, sugerować winna taką właśnie interpretację utworu. Dyrygent potraktował jednak to dzieło w sposób bardzo dramatyczny. W partiach orkiestry, chóru, a nawet solistów dominowało fortissimo, zmasowanie aparatu wykonawczego, pogłębiając zawartą w muzyce ekspresję, potęgując grozę i przerażenie, zwłaszcza w I i II scenach. Taka interpretacja z jednej strony zacierała walory brzmieniowe i przeszkadzała w rozumieniu śpiewanego tekstu, a z drugiej prowokowała solistów (często zagłuszając ich) do traktowania swych wejść równie dramatycznie. Tak więc modlitewny, przejmujący i wzruszający klimat scen III i IV nie został zachowany. Soliści zademonstrowali wysokie umiejętności wokalne. „Krakowskim” niejako epizodem omawianego wykonania był udział w nim Olgi Rusin, absolwentki krakowskiej Akademii Muzycznej (kl. prof. A. Monasterskiej, dyplom 2011 rok) ujmującej urodą głosu.

W sumie mimo zastrzeżeń i uwag dobrze się stało, że oratorium Quo vadis? włączono do programu tegorocznego Festiwalu. Niemal zapomniane, zostało gorąco przyjęte przez publiczność.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART