GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz
Strona 1 z 7
Kronika festiwalowych wydarzeń Ten coraz wyżej ceniony na kulturalnej mapie kraju festiwal dorósł w tym roku do pełnoletności, nie tracąc przy tym nic ze swojej atrakcyjności. Jak zawsze w bogatym i różnorodnym programie, na który złożyło się 20 koncertów, znalazły się pozycje dla szukających wyrafinowanych wrażeń muzycznych jak i dla tych, którym bliższa jest popularna rozrywka. Tradycyjnie przezfestiwalowe sceny i estrady przewinęło się wielu znakomitych artystów śpiewaków i instrumentalistów oraz zespołów potwierdzając jego czołową pozycję wśród polskich festiwali muzycznych. Oczywiście jak co roku festiwal dał okazję muzycznej młodzieży do estradowych debiutów. Wszystkie koncerty odbywały się przy szczelnie wypełnionej widowni. Festiwalowi towarzyszyła interesująca wystawa Plakat operowy w Polsce i na świecie ze zbiorów niżej podpisanego. Sobota, 30 czerwca – koncert inauguracyjny Tym razem pierwszy koncert poświęcony został Krystynie Jamroz, patronce festiwalu. Przygotowana na tę okazję gala operowa nosiła tytuł Śladami sukcesów Krystyny Jamroz. Jego program został zbudowany z arii, duetów i scen ansamblowych oper, w których odnosiła największe sukcesy na scenach polskich i zagranicznych. Kilka z nich zabrzmiało na festiwalowej estradzie po raz pierwszy. Przez blisko trzy godziny słuchano fragmentów Giocondy Ponchiellego, Turandot i Tosci Pucciniego, Aidy, Trubadura, Don Carlosa i Nabucco Verdiego oraz Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego. Śpiewali je znakomicie i z wielką kulturą: Barbara Kubiak (sopran), Małgorzata Ratajczak (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor), Marcin Bronikowski (baryton) i Grzegorz Szostak (bas). Solistom towarzyszyły świetnie przygotowane Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Dyrygował Mirosław Jacek Błaszczyk, który kolejny raz udowodnił, że trudną sztukę akompaniamentu ma perfekcyjnie opanowaną. Po raz pierwszy festiwalowa publiczność mogła wysłuchać znanych chórów z oper Giuseppe Verdiego. Va pensiero z Nabucco, chór „z kowadłami” z Trubadura oraz scena finałowa z II aktu Aidy przyjęte zostały entuzjastyczną owacją. Koncert inauguracyjny poprzedziło prawykonanie skomponowanej specjalnie na festiwal przez Henryka Kuźniaka, prywatnie zięcia Krystyny Jamroz Suity Królewskiej, czyli Kazimierz Wielki w Stopnicy. Również przed tym koncertem Roma Owsińska z okazji jubileuszu 30. lecia pracy artystycznej otrzymała medal Gloria Artis. Niedziela, 1 lipca – prawdziwy muzyczny maraton Festiwalowa niedziela tradycyjnie jest dniem największej ilości koncertów. Festiwalowe wydarzenia rozpoczęły się tego dnia w samo południe w zabytkowym kościele p.w. św. Wojciecha w Glinianach, gdzie spotkali się: Kwartet obojowy „Giocoso”, Roma Owsińska (sopran), Dominik Sutowicz (tenor), Robert Grudzień (organy) oraz Edward Kuszatl (recytacje). Program koncertu prezentował muzykę sakralną co połączone zostało z utrzymaną w tym stylu poezją Juliana Tuwima (fragment Kwiatów polskich), Bolesława Leśmiana (Żołnierze) i Jana Lechonia (Matka Boska częstochowska, Rymy częstochowskie). Publiczność gorąco przyjmowała pieśni J. F. Haendla, C. Francka, G. Cacciniego, F. Schuberta i G. Bizeta, Ważnym punktem programu było stylowe wykonanie Kwartetu F-dur KV 370 W. A. Mozarta. Równo godzinę po rozpoczęciu koncertu w Glininach rozpoczął się koncert w kościele św. Mikołaja w Solcu Zdroju, który po raz pierwszy gościł festiwalowych artystów. Tutaj Wiesław Ochman (tenor), Magdalena Idzik (mezzosopran) i Anna Karasińska (sopran) w towarzystwie Ludmiły Worobec-Witek i Artura Jaronia zaprezentowali koncert Ave Maria w muzyce. Panie oklaskiwano w znakomicie zaśpiewanych duetach z Stabat Mater G. B. Pergolesiego, Już ogień płonie ze Strasznego dworu oraz Lakme L. Delibesa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |