GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSensacja w Gdańsku studenckie „Willidy” Pucciniego
Strona 1 z 3
Wśród młodych muzyków istnieje zainteresowanie operą. Adept dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, wszechstronnie utalentowany Rafał Kłoczko, skierował swą uwagę ku pierwszej operze Giacomo Pucciniego Willidy. Z jego inicjatywy doszło do przygotowania, w dniu święta uczelni w maju br. do wykonania koncertowego, i wreszcie do realizacji dzieła na scenie Opery Bałtyckiej w dniach 5 i 6 czerwca. Całe to przedsięwzięcie podjęte poza programem studiów ogarnęło rozmaite artystyczne grupy i osobowości.
Dla plastyków urządzono konkurs na plakat; wystawa w holu teatru dowiodła, iż przyniósł ciekawe rezultaty. Italianistka pomogła w tłumaczeniu libretta. W elegancko wydanym programie znalazły się stosowne do treści opery wiersze Maryli Wolskiej, polskiej dekadentki. Układ ruchu scenicznego stworzyły absolwentki kierunku Rytmika gdańskiej Akademii pochłonięte tańcem we wszelkich jego przejawach. W orkiestrze „Tutta forza” Kłoczko zebrał pięćdziesiątkę studentów i sympatyków uczelni. Skomplikowane pod względem logistycznym łączenie wszystkich osób, terminów i działań wziął na siebie Łukasz Lewczak w randze producenta. Dwuaktowe Willidy, wystawione przed ponad wiekiem w Warszawie, a teraz słabo znane z nielicznych nagrań płytowych, ze wszech miar warte były trudu. Ich temat, z dawna obecny w kulturze, acz niebanalny, rodem z romantycznej baśni, dwudziestopięcioletni Puccini ubrał w typowy dlań melodyczny liryzm i wyrazistą muzykę, a przy tym jak żadnej innej z dwunastu w sumie swoich oper, nadał zwięzłą formę opero-baletu.
Po ukończeniu konserwatorium w Mediolanie postanowił bowiem przystąpić do konkursu na operę. Regulamin wyznaczał, by była krótka. Wskazano mu librecistę Ferdinanda Fontanę. Poeta tekst miał niemal gotowy: o wiłach (willidach), mściwych duchach dziewcząt zmarłych z nieszczęśliwej miłości. Praca nad utworem trwała zaledwie kilka miesięcy. Na konkursie nie został dostrzeżony, lecz przyjaciele początkujących twórców doprowadzili do premiery Willid w mediolańskim Teatro dal Verme (1884), a potem przyszły następne prezentacje w różnych miastach Europy i Ameryki.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |