opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Arabella” Richarda Straussa w Opéra national de Paris

I chociaż na koniec przedstawienia również i paryska publiczność nagrodziła amerykańską gwiazdę rozpalonymi do czerwoności owacjami i pełnymi zachwytu okrzykami, to uczciwość nakazuje stwierdzić, iz tym razem oklaskiwała ona bardziej medialny wizerunek rozchwytywanej na całym świecie artystki niż jej wybitną kreację w omawianej produkcji. Oczywiście ten występ mógł się podobać, chociażby ze względu na piękne prowadzenie frazy, precyzję techniczną i zaangażowanie sceniczne, ale we mnie pozostawił uczucie niedosytu, podobnie zresztą jak rok temu, kiedy to miałem okazję słuchać Renée Fleming w nowojorskiej Metropolitan w roli Hrabiny Madeleine (Capriccio Straussa).  Niezależnie bowiem od wokalnego talentu słynnej sopranistki, odnoszę wrażenie, że jej powabny głos sporo ostatnio stracił w zakresie intensywności brzmienia i nie jest już tak jak dawniej skutecznym przekaźnikiem emocji. Dlatego przy dłuższym słuchaniu pojawia się poczucie monotonii i brak przekonania do szczerości utożsamiania się artystki z kreowaną postacią. A w tym przypadku, ze względu na powyżej opisane warunki akustyczne w sali Bastylii, dochodzi jeszcze i ten problem, że chwilami Fleming nie jest w stanie przebić się przez dźwiękową masę orkiestry, co powoduje, iż po prostu w ogóle jej nie słychać. Pewnie dlatego w żadnym momencie nie potrafiłem dojrzeć w niej młodziutkiej, dopiero odkrywającej sferę miłosnych doznań Arabelli.

Arabella 5

W pełni mnie natomiast przekonali pozostali uczestnicy tej realizacji scenicznej. Gotowym na wszelkie ustępstwa i kompromisy, niepoprawnym hazardzistą, czyli Hrabią Waldnerem jest świetny wokalnie i aktorsko Kurt Rydl, a jego egoistyczną i przesądną małżonką Adelaidą - Doris Soffel. Niemiecka sopranistka Julia Kleiter ujmuje wnikliwą interpretacją partii Zdenki, Michael Volle umiejętnie ukazuje nieco naiwną, niezręczną, ale szczerze zakochaną postać Mandryki, a Iride Martinez jako panna Fiakermilli porywa nieprzeciętną vis comica i swobodą wokalizowania. Podoba się też Joseph Kaiser w roli Matteo, Edwin Grossley-Mercer jako Hrabia Dominik, Eric Huchet w partii Hrabiego Elemera i jak zawsze imponujący zbiorową muzykalnością, niezawodny, a pracujący pod kierunkiem Patricka Marie Auberta chór. Aliści prawdziwym bohaterem omawianego przedstawienia jest bezbłędnie prowadzona przez swojego szefa Philippe’a Jordana Orchestre de l’Opéra national de Paris, która imponuje płynnym i naturalnym podkreślaniem „konwersacyjnego” stylu Straussa, plastycznym prowadzeniem dyskursu muzycznego i nadawaniem odpowiednich kształtów aksamitnym, choć na szczęście nigdy nie przesłodzonym, frazom. Niezależnie zatem od sformułowanych wyżej zastrzeżeń warto było wreszcie tę oryginalną - choć nie najwybitniejszą - partyturę Straussa paryskim melomanom przypomnieć.

                                                                                       Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART