GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDyptyk Ravel/Zemlinsky w Opéra national de Lyon
Strona 4 z 4 Wielkie wrażenie wywiera kreacja Roberta Wörle’a, dysponującego mocnym tenorem o jasnym zabarwieniu, który w pełni identyfikuje się z postacią Karła, początkowo żyjącego okrutnym złudzeniem, a następnie uniesionego miłosnym upojeniem i ostatecznie padającego w ostatnim tchnieniu po utracie wszelkiej nadziei na ludzkie uczucie. Ten wstrząsający występ to prawdziwe odkrycie lyońskiej realizacji. Obok Wörle’a podziwiamy występ sopranistki Karen Vourc’h wcielającej się w kapryśną i nieświadomą cierpień swego „prezentu” Donnę Clarę.
Nie zawodzą też Lisa Karen Houben jako Ghita, jedyna osoba, która w ludzkim odruchu pochyla się ze współczuciem nad umierającym Karłem, oraz baryton Simon Neal śpiewający z powodzeniem partię majordomusa Don Estebana. Wreszcie na najwyższe uznanie zasługuje odgrywający zarówno u Ravela, jak i u Zemlinsky’ego niezwykle istotną rolę chór (przygotowany przez Alana Woodbridge’a) oraz pracujący pod kierunkiem Karine Locatelli zespół dziecięcy.
Oba dzieła prowadzi stojący na czele Orchestre de l’Opéra de Lyon Martyn Brabbins (zapamiętany w Lyonie po wyśmienitej interpretacji Śmierci w Wenecji Brittena w 2009 roku), dyrygent o świetnym warsztacie i poruszającej wrażliwości muzycznej, równie dobrze odnajdujący się w olśniewającym wyobraźnią i fantastyczną kolorystyką świecie muzycznym Ravela, jak i w dźwiękowej karykaturze, okrutnej ironii, ślepych ekstazach, ale także i bolesnej melancholii zawartej w partyturze Zemlinsky’ego. Ta nowa produkcja jest kolejnym świadectwem doskonałej kondycji artystycznej prowadzonego przez Serge’a Dorny’ego teatru.
Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |