opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dyptyk Ravel/Zemlinsky w Opéra national de Lyon

Parę miesięcy temu Opera Lyońska zaproponowała widzom swoisty festiwal Pucciniego, polegający na zestawieniu dzieł włoskiego kompozytora z operami Hindemitha, Schoenberga i Zemlinsky’ego, co stworzyło okazję do pasjonujących konfrontacji artystycznych, wydobywania z prezentowanych pozycji nowych sensów, atmosfer i kontekstów. Sukces owego przedsięwzięcia zachęcił dyrektora lyońskiej placówki Serge’a Dorny’ego do przygotowania kolejnego dyptyku, tym razem złożonego z L’Enfant et les Sortilèges (Dziecko i czary) Maurice’a Ravela oraz Der Zwerg (Karzeł) Alexandra von Zemlinsky’ego. Pozornie wydawać by się mogło, że oba dzieła niewiele mają ze sobą wspólnego i że łączy je jedynie czas, w którym powstały, tzn. lata dwudzieste ubiegłego wieku.
 
Dziecko i czary 1
 
Otóż dzięki wizji polskiego reżysera Grzegorza Jarzyny - który w roku 2009 oczarował już lyońską publiczność doskonałą realizacją Gracza Prokofiewa, co z pewnością zadecydowało o powtórnym zaproszeniu go do współpracy - możemy się przekonać, iż obie części wspomnianego dyptyku poruszają fundamentalne tematy inicjacji, okrucieństwa i współczucia.
 
Dziecko i czary 2
 
Dwuczęściowa fantazja muzyczna Dziecko i czary, napisana do libretta francuskiej pisarki Colette, jest - jak to celnie określa Piotr Kamiński w swoim operowym przewodniku - „szkołą uczuć” w miniaturze: świat wymierza Dziecku pierwszą, dotkliwą lekcję odpowiedzialności, wykazując mu naocznie, że nasze czyny wywołują skutki, a nasza wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się plusz, papier, kora czy...skóra innych przedmiotów i istot”. Otóż niegrzeczne Dziecko zostaje zamknięte przez Mamę w swoim pokoju i zaczyna wyładowywać nagromadzoną w nim złość na meblach, zastawie stołowej, książce, korze drzewa i niestety również na ważce, nietoperzu czy wiewiórce. Ostatecznie zwierzęta postanawiają ukarać niesfornego smarkacza i rzucają się na niego, co doprowadza do potężnego zamętu, z czego Dziecko skrzętnie korzysta i chroni się w cichym zakątku ogrodu. To właśnie tam następuje opamiętanie młodego człowieka, który usiłuje opatrzyć skaleczoną łapkę Wiewiórki i usypia przy tej szlachetnej czynności ze zmęczenia. Ta scena wzrusza wszystkie zwierzęta: zaczynają patrzeć na Dziecko ze współczuciem i nadzieją na jego poprawę.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART