Przegląd nowości

III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu

Opublikowano: wtorek, 24, kwiecień 2012 22:21

Konkurs wokalny im. Adam Didura powołano do życia w 1979 roku z inicjatywy Napoleona Siessa, ówczesnego dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu. Był to hołd złożony pamięci Adama Didura, legendarnego polskiego basa, którego kariera związana była z najbardziej prestiżowymi scenami operowymi na świecie oraz organizatorowi Opery Śląskiej i pierwszemu jej dyrektorowi.

Justyna Samborska 214-37

Przez sześć edycji konkurs miał charakter ogólnopolski, ale od 2004 roku nadano mu rangę konkursu międzynarodowego. O randze każdego konkursu decydują, z jednej strony, artystyczne losy jego laureatów, z drugiej, nazwiska jurorów. W pierwszym i drugim przypadku Konkurs im Adama Didura ma się czym pochwalić!


W składzie jego jury zasiadali przecież najwięksi polscy wokaliści naszych czasów, by wymienić Bogdana Paprockiego, Bognę Sokorską, Krystynę Szczepańską, Andrzeja Hiolskiego, Antoniego Majaka, Natalię Stokowacką, Krystynę Szostek-Radkową, Wiesława Ochmana czy Stefanię Toczyską i Romualda Tesarowicza. Od umiędzynarodowienia konkursów polskich jurorów wspomagają zagraniczni koledzy, Siegfried Matthus, Ingrid Kremling-Domański, Ihor Kushpler, Maja Schermerhorn.

Stanislav Kuflyuk 214-180

Wielu laureatów Didurowskiego konkursu potwierdziło słuszność werdyktu jury stając się znanymi i cenionymi solistami teatrów operowych na całym świecie. Wystarczy wymienić Małgorzatę Armanowską, Piotra Nowackiego, Romualda Tesarowicza, Janusza Monarchę, Wojciecha Drabowicza, Andrzeja Szkurhana, Artura Rucińskiego, Aleksandrę Buczek, Liudasa Mikalaukasa. 


 

Właśnie z tych względów bytomski konkurs cieszy się uznaniem w operowych środowiskach co przekłada się na ilość zgłoszeń do każdego konkursu. Ma też bytomski konkurs opinię trudnego i wymagającego co sprawia, że już wejście do trzeciego etapu uważane jest za sukces. Podobnie było podczas tegorocznego konkursu, który został przeprowadzony od 15 do 21 kwietnia.

Ekaterina Bakanova 214-24

Ostatecznie do konkursowych zmagań zakwalifikowano 56 młodych wokalistów z dziewięciu krajów świata. Oczywiście najliczniejszą grupę stanowili śpiewacy polscy – 34 osoby. Do ostatniego etapu przesłuchań jury zakwalifikowało 14 uczestników. Wszyscy wykonali po trzy arie – w sesji porannej dwie, w tym obowiązkowo jedną w języku polskim oraz trzecią - podczas wieczornej sesji - w kostiumie, z elementami gry aktorskiej.


Podczas wieczornej sesji III etapu najkorzystniejsze wrażenie pozostawiły występy: Rosjanki Ekateriny Bakanowej, która ujęła pięknym wykonaniem recytatywu i arii Violetty „È strano, è strano” z I aktu Traviaty Verdiego oraz Stanisława Kuflyuka śpiewającego z fantazją arię Figara „Largo al factotum della città” z I aktu Cyrulika sewilskiego Rossiniego.

Piort Halicki 214-159

Interesujący głos, sceniczną swobodę zaprezentowała też Rosjanka Olesya Chuprinowa w słynnej cavatinie Rozyny „Una voce poco fa” z I aktu Cyrulika sewilskiego. Podobnie było w przypadku Rafała Pawluka, który z polotem i dystansem zaprezentował arię Leporella „Madamina, il catalogo è questa” z I aktu Don Giovanniego Mozarta oraz Piotra Halickiego śpiewającego z fantazją i dużą swobodą arię Don Giovanniego „Fin ch’han dal vino”.  


W międzynarodowym jury, któremu trzeci raz przewodniczył Wiesław Ochman zasiadali, Jose Ferreira Lobo (Portugalia), Gioacchino Gitto (Włochy), Ingrid Kremling-Domański (Niemcy), Ihor Kushpler (Ukraina), Maja Schermerhorn (Holandia) oraz Józef Kański, Eugeniusz Knapik, Krystyna Szostek-Radkowa, Tadeusz Serafin, Romuald Tesarowicz (Polska). Właśnie to międzynarodowe grono dokonało podziału nagród w kategoriach głosów męskich i żeńskich.

Liudmyla Ostash 214-133

Zwycięzcami III Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adam Didura zostali, Justyna Samborska (sopran) i Stanisław Kuflyuk (baryton) którym jury przyznało I miejsca, ponadto otrzymali ex equo nagrodę Grand Prix. Justyna Samborska otrzymała również Złoty Medal konkursu.


Drugą nagrodę w kategorii głosów żeńskich otrzymała Ekaterina Bakanowa, a w kategorii głosów męskich Piotr Halicki. Trzecia nagroda trafiła do Liudmyly Ostach z Ukrainy i polskiego basa Bartosza Araszkiewicza.

Bartosz Araszkiewicz 214-12

Ponadto przyznano wyróżnienia, w kategorii głosów żeńskich otrzymały je Olesya Chuprinova, Małgorzata Smolka i Ewa Wąsik, w kategorii głosów męskich, Piotr Płuska, Rafał Pawluk, Andrejus Apšega. Nagrodę specjalną otrzymała Olesya Chrupinova w postaci grafiki wykonanej i ufundowanej przez Panią Joannę Tumiłowicz. 

Konkurs Didura 214-128

Wszyscy laureaci spotkali się w niedzielę 22 kwietnia na galowym koncercie laureatów. Największą owacją przyjęto występ Ekaterinej Bakanowej (Traviata), Justyny Samborskiej (Trubadur i Halka), Stanisława Kuflyuka (Straszny dwór i Cyrulik sewilski), Liudmyly Ostash (Ernani). Solistom towarzyszyła orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu pod batutą Andrzeja Knapa i Krzysztofa Dziewięckiego.

                                                                        Adam Czopek