Przegląd nowości

Odszedł Alain Bernard

Opublikowano: piątek, 20, kwiecień 2012 12:35

W ojczystej Szwajcarii zmarł Alain Bernard, znakomity choreograf, świetny tancerz, wybitny nauczyciel wielu pokoleń ludzi związanych z tańcem. Był uczniem Marthy Graham i George’a Balanchine’a, solistą europejskich i amerykańskich scen, w Bernie prowadził słynną szkołę tańca jazzowego, jako choreograf wystawiał baletowe przedstawienia w wielu europejskich krajach. Bernard to postać, bez której trudno sobie wyobrazić także naszą historię baletu. W latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia w Gdańsku uczył swoich pierwszych polskich studentów, sprowadził do nas jazz, styl zupełnie wcześniej nad Wisłą nieznany.

Alain Bernard 09

W 1981 roku przygotował dwa jazzowe balety (w Gdańsku i Warszawie), a po stanie wojennym wrócił, by kontynuować pionierską pracę pedagogiczną. Absolwentami jego kursów byli najlepsi polscy tancerze. W ostatniej dekadzie XX wieku Alain Bernard stworzył trzy spektakle w stołecznym Teatrze Roma, w okresie gdy dyrektorował tu Bogusław Kaczyński, baletowym zespołem kierowała Maria Krzyszkowska. Pracował również w Operze Wrocławskiej. Dał się też poznać jako dociekliwy badacz, znawca baletowych dziejów, komentator wydarzeń bieżących, ceniony w Europie kolekcjoner. Uhonorowano go m.in. medalem Wacława Niżyńskiego i odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej“. To właśnie jemu chciało się kiedyś przyjechać na Wschód, na Białoruś, Litwę, do Estonii, Czech, do Rosji, by do tanecznej tradycji klasycznej dołożyć tam bogatą tradycję tańca jazzowego.


Najczęściej jednak przyjeżdżał do Polski, gdzie znalazł przyjaciół i szacunek, gdzie jego praca okazała się wyjątkowo potrzebna, gdzie w końcu, na Mazurach, zamieszkał, znajdując spokojną przystań. Do ostatnich chwil żywo interesował się baletowymi nowościami. W wywiadzie zamieszczonym w wydanej półtora roku temu książce Alain Bernard – polski rozdział wyznał, że czuje się człowiekiem szczęśliwym i spełnionym.

Bernard Alain

Alain Bernard to choreograf, który łączył w sobie wiele zalet, wrażliwość plastyczną, choreograficzną, muzyczną, a także, co bardzo istotne, cierpliwość pedagogiczną. Rzadko spotykałem w życiu ludzi tego pokroju, obdarzonych takim talentem, jaki miał Alain Bernard - Bogusław Kaczyński

Na pewno nie byłoby w Romie takiego dobrego baletu, gdyby nie Alain. To on stworzył te trzy trudne choreografie „Coppélia”, „Dziadek do orzechów”, „Kopciuszek”. Każda na wysokim poziomie artystycznym, podobała się publiczności. Osiągnęliśmy sukces, to czysty rachunek - Maria Krzyszkowska

Robił na nas wielkie wrażenie. Znakomicie pokazywał każde ćwiczenie, dokładnie wiedzieliśmy, czego wymagał - Maria Kijak

Alain Bernard był postacią wyjątkową. Wymagał od nas wielkiej dyscypliny, traktowaliśmy pracę z nim jako duże wyzwanie. Mieliśmy dzięki temu większe możliwości rozwoju - Roman Komassa

Dla nas to było po prostu w tamtych czasach prawdziwe odkrycie. Alain Bernard potrafił dotrzeć do swoich studentów, pokazać nam odmienny styl. Był też dla nas wzorem, ze wszystkich sił starałam się jego taniec naśladować - Renata Tomaszewska

Gdy z podziwem obserwowaliśmy jego taniec, zapominaliśmy, że jesteśmy nie widzami, lecz uczniami - Ewa Wycichowska