opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Koronacja Poppei” Monteverdiego w Opéra de Dijon

Tymi właśnie cechami wykazali się wspomnieni wyżej artyści, ale zanim przejdę do przedstawienia rezultatu ich pracy chciałbym jeszcze poświęcić parę słów samemu dziełu. Opowiada ono o marzeniach i usilnych dążeniach urodziwej, wszak nieobyczajnej Poppei do wyjścia za mąż za Nerona i tym samym zostania cesarzową, co wiąże się nie tylko z koniecznością pokonania wielu przeszkód, ale także fizycznym likwidowaniem stojących na jej drodze osób. Mamy tu zatem do czynienia z historią poruszającą wątki ambicji, władzy, miłości i zdrady. Librecista Giovanni Francesco Busenello potrafił wyjątkowo zręcznie połączyć krwawą tragedię z satyryczną komedią, a także przeciwstawić najbardziej nikczemne i podłe namiętności szlachetnym i wzniosłym uczuciom, zanurzając je w intrydze przeplatającej miłość z polityką i szalone pasje z racją stanu, naznaczonej cyniczną i wysoce dwuznaczną moralnością. Warto też podkreślić, że Monteverdi po raz pierwszy rezygnuje w tym przypadku z mitu i boskich postaci, koncentrując się wyłącznie na związkach pomiędzy istotami ludzkimi. Mamy tu ponadto do czynienia z nową koncepcją teatru lirycznego, w której włoski kompozytor porzuca recitar cantando i przyjmuje bardziej liryczny i współczesny styl młodych twórców weneckich. Oznacza to, że wprowadza krótkie i czarujące arie nie ulegając jednak w żadnym momencie pokusie popadnięcia w niczemu nie służącą wirtuozerię wokalną. Rozluźnia nieco recytatyw oraz wprowadza melodyjne i respektujące wymagania prozodii sekwencje, co sprzyja zachowaniu równowagi pomiędzy deklamacją i liryzmem. W swym nowatorskim i wizjonerskim dziele zaskakuje słuchacza pięknymi fragmentami odważnie wykorzystującymi śmiałe dysonanse, chromatyzmy, harmoniczne wynalazki i nieznane do tej pory efekty retoryczne.

Ponieważ nie istnieje jedna i ostateczna wersja Koronacji Poppei, a jej forma musi być definiowana za każdym razem na nowo przez twórców inscenizacji, Jean-François Sivadier dochodzi do słusznego wniosku, że owo dzieło zyskuje swoją autentyczność dopiero na scenie, w zderzeniu z wrażliwością i pomysłowością wokalistów i instrumentalistów. Oznacza to, iż punktem wyjścia do budowania spektaklu nie jest wcześniej przygotowana koncepcja każdej z postaci, lecz że każda z nich powstaje tu i teraz, będąc bezpośrednią emanacją obecności i osobowości danego wykonawcy. Dlatego spektakl francuskiego reżysera rozpoczyna się jeszcze w czasie, kiedy przybywający na salę widzowie zajmują stopniowo swoje miejsca. Na odsłoniętej scenie widzimy ubranych we współczesne stroje wykonawców, którzy przechadzają się, rozmawiają i wyraźnie dopiero się szykują do mającego się wkrótce rozpocząć przedstawienia. Powoli przebierają się w teatralne kostiumy (autorstwa Virginie Gervaise), szukają swoich rekwizytów, odnajdują wyznaczone im miejsca - tak oto uczestniczymy w przygotowaniach do mającego się zaraz rozpocząć spektaklu. Również i na planie muzycznym wszystko dopiero „się rozkręca”: członkowie zespołu Le Concert d’Astrée stroją w kanale orkiestry swe instrumenty, a śpiewacy próbują poszczególne frazy wokalne i w ten sposób cała machina teatralna zostaje powoli wprawiona w ruch.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART