GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Faust” Gounoda w Opéra d’Avignon
Strona 1 z 5 Faust jest postacią literacką, która już od szesnastego wieku oddziaływała na zbiorową wyobraźnię, a także inspirowała wiele pokoleń twórców: pisarzy, malarzy czy kompozytorów. Wśród muzyków, ktorzy wykorzystali w swoich utworach mit bohatera podpisującego pakt z diabłem - i płacącego za to cenę wiecznego potępienia - trzeba przede wszystkim wymienić Roberta Schumanna (Sceny z „Fausta” Goethego), Berlioza (Potępienie Fausta), Arrigio Boito (Mefistofeles), Ferrucio Busoniego (Doktor Faustus), a wśród twórców współczesnych: Henri Pousseura (Votre Faust), Pascala Dusapina (Faustus, the Last Night) i Philippe’a Fénélona (Faust).
Nie sposób też nie wspomnieć w tym kontekście o Charles Gounodzie, który napisał w swoich wspomnieniach, że kiedy jako dwudziestoletni laureat Grand Prix de Rome i gość Académie de France wyruszył w 1839 roku do Wiecznego Miasta, to jego ulubioną lekturą było francuskie tłumaczenie Fausta Goethego. Podróż, jaką parę lat później francuski kompozytor odbył po Niemczech, dodatkowo rozbudziła jego zainteresowanie tym poematem (to właśnie wówczas napisał Dies irae - z planowanego Requiem - które odnajdujemy później w modlitwie Małgorzaty). Kiedy natomiast spotkał librecistę Jules’a Barbiera, również pasjonującego się mitem Fausta, decyzja napisania poświęconej rzeczonej legendzie opery zapadła już bardzo szybko. Do jej podjęcia przyczyniła się niewątpliwie jeszcze jedna sprawa. Otóż w trakcie wspomnianego pobytu w Rzymie Gounod spotkał między innymi ojca Lacordaire’a, który jak się wydaje miał duży wpływ na młodego muzyka. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |