Ukazało się najnowsze wydawnictwo Narodowego Instytutu Audiowizualnego prezentujące inscenizację opery Orfeusz i Eurydyka Christopha Willbalda Glucka w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
Orfeusz i Eurydyka Glucka według libretta Raniero de’Calzabigi w reżyserii Mariusza Trelińskiego przygotowana została w koprodukcji ze Słowackim Teatrem Narodowym w Bratysławie. Premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pod kierownictwem muzycznym Łukasza Borowicza odbyła się 23 maja 2009 roku.
Inscenizacja XVII-wiecznej opery stanowi rodzaj reinterpretacji mitu, stając się opowieścią o jednostkowym doświadczeniu rozgrywającym się w naszej rzeczywistości, ale przede wszystkim w psychice głównego bohatera. Wędrówka Orfeusza po ukochaną Eurydykę – mężczyzny, który niewiele wie o życiu i miłości, nieprzygotowanego na utratę bliskiej osoby – staje się drogą w głąb siebie; jest zarazem próbą pogodzenia z bezradnością wobec śmierci. W mitologii Eurydyka umiera od ukąszenia węża, w spektaklu popełnia samobójstwo.
Reżyser uwalnia dzieło z baśniowej, mitycznej aury, zmienia lub dookreśla kluczowe momenty oryginału tworząc przejmujący obraz o tajemnicy, stracie i poczuciu winy. To przy tym jedna z najbardziej kameralnych inscenizacji operowych reżysera. Ten spektakl ma formułę koła, następuje w nim seria powrotów.
Spojrzenie Orfeusza zabija Eurydykę, ale zabija ją za każdym jej powrotem – zdradzał Mariusz Treliński Tomaszowi Cyzowi. W partiach tytułowych wystąpili: Olga Pasiecznik (sopran) oraz Wojciech Gierlach (bas).
(jm)