opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




21 marzec 2019       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dwie tragedie

W ten sam weekend warszawska publiczność mogła obejrzeć dwie inscenizacje sztuk teatralnych, które swą wartość w sporej mierze zawdzięczają muzyce, choć czerpią z niej w rozmaity sposób. 

Antyczna tragedia Eurypidesa Hekabe w Teatrze Polskim została wyreżyserowana przez młodziutką debiutantkę Karolinę Labakhua z dużym wyczuciem i szacunkiem dla klasycznego tekstu. Bardzo przekonująco zostały skromnymi środkami scenicznymi odmalowane dwa światy - żywych i umarłych. Główna bohaterka tragedii, tytułowa Hekabe grana przez Jadwigę Jankowską-Cieślak, stoi jakby na granicy tych dwóch sfer, a jej charakterystyczny głos i sposób gestykulacji w tym przypadku balansują na cienkiej linie pomiędzy groteską a grozą i niesamowitością. Wzbudza też współczucie. Ogromnym sprzymierzeńcem realizatorów jest też muzyka młodego kompozytora Aleksandra Kościowa, grana i śpiewana na żywo, bo muzycy i chór są cały czas na scenie. Gra kwartet o nietypowym składzie - altówka, wiolonczela, klarnet basowy i bębny, w chórze natomiast mamy cztery głosy żeńskie. Dźwięki instrumentów towarzyszą akcji dramatu nieprzerwanie, tworzą aurę, podnoszą napięcie, zapowiadają wejście kolejnych postaci.

Chór pełni rolę komentatora, jaką tradycyjnie przypisywano mu w klasycznym dramacie greckim, jednak warstwa muzyczna zapisana w partyturze przez kompozytora jest wysoce wyrafinowana, imitacyjno-polifoniczna, z elementami archaicznej stylizacji, ale i wykorzystująca zdobycze współczesnych technik i języka muzycznego łączącego atonalne eksperymenty ze średniowiecznym chorałem. Partie czterech kobiet z chóru wymagały zdecydowanie profesjonalnego przygotowania wokalnego i szeregu prób. Tzw. śpiewający aktorzy nie podołaliby zadaniom muzycznym wyznaczonym przez Aleksandra Kościowa, co wcale nie ujmuje jakości wokalizie, jaką swym surowym głosem wykonuje już po przejściu do świata umarłych Poliksena - w tej roli wystąpiła Natalia Sikora. W sumie Hekabe okazała się wysmakowaną i wyrafinowaną artystycznie propozycją sceniczną, bo prócz wspomnianej już warstwy muzycznej zawiera ona też interesujące rozwiązania będące dziełem Marty Zając, autorki projektów scenograficznych, kostiumów i znakomitej reżyserii świateł, których znaczenie w tworzeniu nastroju jest porównywalne z muzyką skomponowaną dla tej tragedii.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART