opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sensacyjna płyta z utworami Cristofara Caresany!

Pod koniec roku 2010 ukazała się ich debiutancka płyta w barwach Glossy. Nawiązując do święta Objawienia Pańskiego, nosi ona tytuł L'Adoratione de' Maggi. W języku polskim tytuł ten oznacza Adoracja Mędrców, innymi słowy Pokłon Trzech Króli. Nagrań dokonano w Centrum Muzyki Dawnej - Fundacji Pietà de' Turchini w Neapolu w grudniu roku 2009. Na krążku znalazły się utwory Cristofara Caresany (ok. 1640-1709) oraz Pietra Andrei Zaniego (1620-1684).

Cristofaro Caresana przyszedł na świat w Wenecji, gdzie kształcił się pod okiem Pietra Andrei Zaniego, ale w roku 1658 przeniósł się do Neapolu. O ile w „mieście na wodzie" nastoletni jeszcze Caresana był jednym ze śpiewaków zespołu Febi Armonici, o tyle w „mieście wiecznego słońca" został zatrudniony jako kantor w Kaplicy Królewskiej wicekróla oraz w Kongregacji Oratorium św. Filipa Neriego. Funkcję tę będzie pełnił do końca życia, pozostawiając w testamencie właśnie oratorianom całą swą bibliotekę muzyczną. Ponadto od roku 1688 nauczał w miejscowym konserwatorium im. św. Onufrego, a od roku 1699 został mistrzem Skarbca św. Januarego.

Daniem głównym są na omawianym krążku cztery kantaty Caresany, z których trzy zostały przeznaczone na czas Bożego Narodzenia: Wigilia na sześć głosów i skrzypce (pierwsze wydanie: Neapol, 1674), Diabeł, anioł i trzech pasterzy na pięć głosów i instrumenty (Neapol, 1676) oraz Adoracja Mędrców na sześć głosów i instrumenty (Neapol, 1676). Utwory te wykonywane były przez podopiecznych Caresany w szkołach, kościołach, kaplicach, pałacach czy na dworze wicekróla, a każdy występ rejestrowali szkolni księgowi. Owym wykonaniom towarzyszył zwyczaj przebierania się w stroje dopełniające treść śpiewanych tekstów. Były to ubiory reprezentujące na przykład aniołów, diabły oraz pasterzy. Tradycja ta zakorzeniona była bardzo głęboko w kulturze ówczesnego Neapolu. Jej źródeł należy szukać w dawnych zabawach ludowych, nie zapominając też o komedii dell'arte oraz o tym, że Caresana jako nastolatek w podobny sposób wykonywał - z zespołem Febi Armonici - opery Francesca Cavalliego (1602-1676).

W kantatach Caresany najważniejsze było słowo i niesiona przez nie treść. To jemu kantor neapolitańskiej Kaplicy Królewskiej podporządkowywał partię instrumentalną, ograniczoną do roli prostego akompaniamentu. W przypadku interpretacji zespołu I Turchini di Antonio Florio, partię instrumentalną tworzą dwie pary skrzypiec, altówka, wiolonczela, kontrabas, fagot, harfa potrójna, arcylutnia, organy oraz perkusja. Co istotne, kantaty Caresany miały łączyć w sobie pierwiastek dydaktyczny z pierwiastkiem ludycznym. W związku z tym, wspólne muzykowanie oraz zachęcanie publiczności do śpiewu i tańca (początkowe słowa kantaty Wigilia) albo komiczne przekomarzanie się diabła z aniołem (kantata Diabeł, anioł i trzech pasterzy) stanowiły w zamyśle kompozytora pretekst do głoszenia nauki kontrreformacyjnego Kościoła.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART