GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości11 Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (25.03 - 06.04.2007)
Strona 5 z 6 Znakiem rozpoznawczym festiwalu są także pięknie wydane książki programowe w języku polskim i angielskim, zawierające informacje repertuarowe, biogramy artystów, eseje o prezentowanych utworach i wykaz autografów, prezentowanych na wystawie. ( inf.własna i organizatorów) List Pani Elżbiety Pendereckiej Szanowni Państwo, Drodzy Melomani! Jedenasty Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbywa się w Roku, który w Polsce ogłoszono Rokiem Karola Szymanowskiego, w 125-lecie urodzin i 70-lecie śmierci kompozytora. Karol Szymanowski - twórca III Symfonii "Pieśń o nocy" i Pieśni miłosnych Hafiza - był jedynym w polskim dwudziestoleciu międzywojennym rzecznikiem i propagatorem muzyki nowej. W swym postępowaniu kierował się misją wprowadzenia muzyki polskiej w obieg kultury europejskiej i światowej, podkreślając znaczenie artystycznego rzemiosła i rangę twórczej oryginalności. Był kompozytorem, ale istotną wagę przywiązywał do słowa. W roku 1923, pięć lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, napisał w artykule Opuszczę skalny mój szaniec, iż nie należy w jego muzyce szukać kosmopolityzmu. "Można w niej znaleźć jedynie «europejskość»" - podkreślił, dodając znacząco: "ta zaś nie zaprzecza polskości". Jego muzyka jest wspaniałym przykładem twórczego czerpania z rozmaitych źródeł inspiracji - z dziedzictwa kultury Europy, opartego na dialogu Północy i Południa, Wschodu i Zachodu, jak i z egzotycznych zasobów kultury Orientu.
Karolowi Szymanowskiemu nie był obojętny Ludwig van Beethoven. W wypowiedzi napisanej dla berlińskiego dziennika "Vossiche Zeitung" w ramach międzynarodowej ankiety Świat w hołdzie Beethovenowi ("Die Welt huldigt Beethoven") w roku 1927 ujął swój stosunek do twórcy Eroiki w sposób następujący: "W mojej artystycznej młodości był on dla mnie najgłębszym przeżyciem". I jednocześnie kontrowersyjnie określił muzykę autora Chrystusa na Górze Oliwnej mianem jednego "z najwspanialszych Grobowców na ziemi". Nie tyle bowiem zwracał uwagę na walory stylistyczne czy estetyczne dzieł Beethovena, ile podkreślał ich wartości ekspresywne i zdolność etycznego oddziaływania na słuchaczy. Przewodnim tematem 11. Wielkanocnego Festiwalu jest "Beethoven. Muzyka i literatura". Program koncertów został tak ułożony, aby ukazać dzieła muzyczne w ich różnorodnych kontekstach ze słowem, w przestrzeni wielkich tekstów kultury. Beethoven stał się duchowym przywódcą dla romantyków, którzy odnosząc się do jego postaci kształtowali wizerunek artysty wolnego, przekraczającego granice sztuki muzycznej. Za przykładem Beethovena artyści zaczęli szukać inspiracji poza samą muzyką, m.in. w poezji, czy ogólnie rzecz biorąc, w literaturze. Hector Berlioz poszukiwał takich pozamuzycznych romantycznych impulsów u Wiktora Hugo, w poezji George'a Byrona, przenikniętej ideą Weltschmerz'u, w posępnych powieściach Waltera Scotta czy w dramatach Williama Szekspira. Franz Liszt posiłkował się uczuciowo-kontemplacyjną poezją Alphonse'a de Lamartine'a, literaturą Friedricha Schillera, Johanna Wolfganga Goethego czy Dantego. A i samo słowo oczekuje umuzycznienia: Dante tworząc wiersze, kazał je, jak pisał Boccaccio, "w dźwięki miłe i doskonałe ubierać", a był przyjacielem każdego, kto w jego czasach był dobrym śpiewakiem czy muzykiem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |