opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Emilie"; Kaiji Saariaho w Opéra National de Lyon

Lyońska prapremiera nowej opery Kaiji Saariaho: Emilie (powstałej na zamówienie tutejszej placówki, londyńskiego Barbican Centre i lizbońskiej Fundacji Gulbenkiana) wzbudziła wyjątkowo duże zainteresowanie środowiska muzycznego. Krytycy kompozytorki przyjechali nad Rodan znaleźć potwierdzenie swego przekonania o rzekomym wyczerpaniu się jej inwencji twórczej i braku oryginalności, zaś miłośnicy cieszących się niebywałą popularnością dzieł Finki znów oczekiwali na spektakularne objawienie się jej wzbudzającego u niektórych zazdrość talentu. Wszakże przysłuchując się prowadzonym w operowym foyer dyskusjom i przeglądając liczne recenzje można było dojść do wniosku, iż rzeczona kreacja dostarczyła obu grupom solidnych argumentów do pozostania przy wygłaszanych uprzednio opiniach. Osobiście uważam, że Saariaho raz jeszcze zaświadczyła o swej intrygującej dźwiękowej wyobraźni i uzasadniła przyznawaną jej pozycję w światowej czołówce twórców lirycznych. Potwierdzają to zresztą entuzjastyczne reakcje publiczności.
 
Image

Emilie to już trzecia z kolei opera Sarriaho (poprzedzona często wystawianą L'Amour de loin, wykreowaną na Festiwalu w Salzbourgu w 2000 roku przez Kenta Nagano i Adrianą Mater, poprowadzoną w Opéra Bastille przez Esa-Pekkę Salonena w roku 2006), do której libretto napisał - podobnie jak w przypadku tych dwóch pozycji i oratoria La Passion de Simone -  pochodzący z Libanu Amin Maalouf. Jego tekst jest homagium złożonym jednej z najważniejszych kobiecych postaci wieku Oświecenia: Emilie Le Tonnelier de Breteuil, późniejszej markizie du Châtelet, która dzięki nieprzeciętnym zdolnościom intelektualnym, pełnemu pasji zainteresowaniu naukami ścisłymi oraz uzyskanemu wbrew ówcześnie przyjętym zwyczajom wykształceniu stała się pierwszym europejskim naukowcem w spódnicy. Aliści sławę i rozgłos przyniosły jej w równym stopniu pisane przez nią dzieła naukowe - w tym także doskonałe tłumaczenie na język francuski słynnych Principia mathematica Isaaca Newtona - co bogate i burzliwe przygody miłosne. Zawarte z markizem du Châtelet małżeństwo z rozsądku, z którego narodziła się trójka dzieci, nie przeszkodziło jej w dobieraniu sobie licznych kochanków. Najbardziej znanymi z nich byli Voltaire, marszałek de Richelieu, Maupertuis i markiz Saint-Lambert, z którym rownież poczęła dziecko. Los zrządził, iż umarło ono zaledwie kilka dni po urodzeniu, a po tygodniu, wskutek ciężkiego porodu, śmierć zabrała także jego matkę.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART