GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Atylla" Verdiego w Opéra de Marseille
Strona 1 z 5 Wiosną 1844 roku, kiedy w weneckim teatrze la Fenice triumfowała opera Ernani, Giuseppe Verdi z entuzjazmem odkrywał pięcioaktową tragedię niemieckiego pisarza Zachariasa Wernera zatytułowaną Attila, König des Hunnen (Attyla, król Hunów). Obdarzony nieprzeciętnym zmysłem dramaturgicznym kompozytor dojrzał w tym mówiącym o intrygach, zdradzie, przemocy, zabójstwie, miłości i mistycyzmie, a także nasyconym fantastycznymi pierwiastkami tekście, zawierającym w dodatku odwołujące się do greckich wzorów interwencje chóru, doskonały materiał do wykorzystania przy tworzeniu nowego dzieła operowego. Verdi natychmiast wyczuł zbieżność poruszanej przez Wernera tematyki z panującą wówczas na włoskiej ziemi sytuacją, a opisane przez tego ostatniego zbrodnicze poczynania barbarzyńskich hord Attyli nasunęły muzykowi skojarzenia z poczynaniami austrackich oddziałów zajmujących wówczas Wenecję i jej okolice.
W ten sposób pojawiła się okazja do napisania kolejnej opery (po Nabucco i Lombardczykach na pierwszej krucjacie) nawiązującej swą wymową do wspieranego przez Verdiego ruchu Risorgimento - mającego na celu doprowadzenie do zjednoczenia państw Półwyspu Apenińskiego - i tym samym wyrażającej gorące uczucia patriotyczne kompozytora. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |