opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Don Pasquale" Donizettiego w Opéra de Tours

Jak widać odnajdujemy tu znane z tak wielu innych pozycji tego gatunku elementy: dobrotliwego w gruncie rzeczy starca, początkowo uległą, wszak, kiedy trzeba, zamieniającą się w wiedźmę dziewczynę i oczywiście małżeńską intrygę. Jeśli jednak rzeczone dzieło Donizettiego cieszy się do dzisiaj tak ogromną popularnością, to dzieje się tak dlatego, że jego twórca potrafił wyrwać swoich bohaterów ze sztywnych schematów i nadać im ujmujące nas nieprzemijającą świeżością, prawdziwie ludzkie cechy. Jednocześnie stworzył przeplatającą elementy komiczne z patosem i prawdziwymi emocjami muzykę, która porywa pięknymi kantylenami, żywym rytmem oraz zdradzającym teatralny instynkt łączeniem arii z recytatywami i scenami zbiorowymi.

Image

Włoski kompozytor oderwał się definitywnie od wyraźnie go uwierających konwencji gatunku i zrezygnował na przykład z modnego jeszcze za jego czasów recitativo secco. Obecnie zaś młody - również pochodzący z Włoch - reżyser Sandro Pasqualetto postanowił z kolei w swojej pokazanej właśnie w Opéra de Tours inscenizacji Don Pasquale udowodnić, iż - w przeciwieństwie do wielu swoich kolegów - potrafi opowiedzieć tę prostą operową historię bez uciekania się do przeładowanej dekoracjami i rekwizytami scenografii, przeprowadzania tak zwanej aktualizacji czy wprowadzania mających jedynie na celu prowokowanie widza udziwnień. Otóż Pasqualetto dojrzał w operze Donizettiego rodzaj syntezy - jak sam mówi - "spektaklu włoskiego", a może także kwintesencję charakteru mieszkańców Italii. Pod powierzchnią snutej intrygii, zawierającej również krytykę mieszczańskiej mentalności i obyczajowości, dojrzał szansę na pokazanie sposobu bycia swoich rodaków, którzy tak chętnie i demonstracyjnie się kłócą, naśmiewają się z innych, przesadnie gestykulują, narzekają, śmieją się i z upodobaniem hałasują, aby za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę. Kreowany na scenie za pomocą scenografii i kostiumów Valentiny Bresson oraz przemyślnego prowadzenia świateł (Marc Delamézière) obraz przywołuje rzeczywistość lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, a reżyser traktuje przedstawioną w libretcie historię jako pretekst do ujawnienia mechanizmów perfidnej i oszukańczej gry, prowadzonej przez wszystkich - z wyjątkiem tytułowej postaci - bohaterów operowych. W tej pieczołowicie skonstruowanej wizji każda, nawet najdrobniejsza rola nabiera istotnego znaczenia.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART