opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 maj 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Chopin w Wielkopolsce

Oczywiście każdy kolejny rok przynosi niespodzianki oraz wielkie, a niekiedy kontrowersyjne wydarzenia muzyczne i nowe wyzwania. Ważną cezurą w historii festiwalu było pojawienie się dwanaście lat temu wspaniałego instrumentu. Był to nowy, sprowadzony z niemieckiej fabryki koncertowy fortepian firmy Steinway & Sons, dar Wincentego Broniwój Orlińskiego. A rozpoczynano koncerty w Antoninie na bardzo skromnym instrumencie jakim była wysłużona Calisia. Następnie występujący tu pianiści mieli do swej dyspozycji Bosendorfera, opromienionego sławą instrumentu, na którym dał swój jedyny w Polsce recital, Artur Michelangelo Benedetti, członek jury Konkursu Chopinowskiego w 1955 roku. Później był Petroff, a wreszcie Kawai. Wszystkie te fortepiany spełniały swą zasadniczą rolę, ale nie były doskonałe. Gdy w 1998 roku grał Grigorij Sokołow organizatorzy musieli wypożyczyć z Niemiec koncertowego Steinwaya. Wartość daru Wincentego Broniwój Orlińskiego była zatem nie do przecenienia. Orliński, to postać nietuzinkowa, człowiek o którym wspomina się po dziś dzień z wdzięcznością zarówno podczas oficjalnych wystąpień, jak i w czasie prywatnych rozmów. Urodzony w Wielkopolsce, mieszkający w Hamburgu Broniwój Orliński, żołnierz września 39, oficer Armii Krajowej, uczestnik Powstania Warszawskiego, kawaler Virtuti Militari, więzień obozów koncentracyjnych, członek władz polskich na uchodźstwie, zmarł w 2006 roku i pochowany został w Ostrowie.

Zgodnie z tradycją tegoroczny koncert inauguracyjny odbył się w Ostrowie. Na scenie miejscowego Centrum Kultury wystąpiło dwóch solistów z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego. Występ poznańskiej orkiestry pozostawił znakomite wrażenie. I to zarówno w Preludiach Franciszka Liszta, jak i w Koncertach fortepianowych Fryderyka Chopina. A nie było to łatwe zważywszy na "suchą" akustykę świeżo oddanej po remoncie sali Centrum Kultury. Miłą niespodzianką okazał się również występ półfinalisty ostatniego Konkursu Chopinowskiego - Marcina Koziaka. Nie do końca przekonujący w czasie zmagań konkursowych, tym razem - w I Koncercie Es-dur Liszta - okazał się pianistą dojrzałym i bezbłędnym technicznie. O Danile Trifonowie trudno powiedzieć coś krytycznego, w tym także o jego interpretacji I Koncertu e-moll Chopina. Jeszcze większym wydarzeniem artystycznym był jego mini recital podczas sobotniego, nocnego koncertu.

Następnego dnia, po złożeniu kwiatów przez oficjeli, organizatorów i artystów pod pomnikiem Chopina rozpoczął się właściwy Festiwal w Antoninie. Z recitalem wystąpił Konstantin Scherbakov, nieco na wyrost nazwany w programie "współczesnym Rachmaninowem". Gdyby opierać się wyłącznie na ocenie Scherbakova jako pianisty na podstawie jego występu w Antoninie, to jedynym wytłumaczeniem byłoby to, że nasza współczesność, w porównaniu z końcem XIX i początku XX wieku, jest byle jaka. Scherbakov nadużywał siły i pedałów, sprawiając, że teoretycznie ciekawy repertuar - Czajkowski, Rachmaninow, Chopin oraz lisztowskie transkrypcje Czajkowskiego, Wagnera, Verdiego i Gounoda słuchało się bez specjalnego zainteresowania, a pod koniec występu ze zniecierpliwieniem i znużeniem. Szczególnie Chopin był nieprzekonujący i całkowicie "niechopinowski". Każdy ma prawo do swojej interpretacji, ale musi być ona choć w pewnym sensie zgodna z intencją kompozytora i tradycją wykonawczą. Fantazja f-moll w rytmie marszowym przypominała nieznane opracowanie Fantazji przez Bałakiriewa. Na szczęście Scherbakov grywa też inaczej, czego dowodem jest jego ostatnia płyta Me on wings of songs.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART