opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

66 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Kniaź Igor" - megaprodukcja Opery Wrocławskiej w dwóch spojrzeniach

Reżyseria wrocławskiego spektaklu jest tradycyjna i odpowiadająca wymogom wielkiej przestrzeni, na której muszą się zmieścić soliści, chórzyści, balet, statyści, a nawet  zgodnie ze zwyczajem monumentalnych inscenizacji, żywe konie, wozy itd. Laco Adamik wziął wszakże pod uwagę, że mimo ogromu sceny dzięki pracy kamer będą pokazywane zbliżenia artystów na telebimach, stąd też wykonawcy zostali starannie przygotowani pod względem aktorskim i stworzyli wyraziste postacie. Jedną z ważniejszych zasług Laco Adamika było również to, że starał się przedstawić ów dramat w sposób wierny oryginałowi i rosyjskiej tradycji wykonawczej, nie bawiąc się w żadne stylizacje ani uwspółcześnienia. Ideał wierności pierwowzorowi Aleksandra Borodina przyświecał również Ewie Michnik, która o ile to możliwe oczyściła tę operę z późniejszych naleciałości i retuszy dokonanych ręką Aleksandra Głazunowa.

Image

Megawidowiska Opery Wrocławskiej od strony muzycznej zawsze są pewnym kompromisem, bowiem śpiewacy i orkiestra korzystają ze sztucznego nagłośnienia. Nie zmienia to jednak faktu, że do tych przedstawień angażuje się zwykle bardzo dobrych, markowych wykonawców, posiadających silne i dobrze wyszkolone głosy, choć przecież są oni wyposażeni w mikrofony i nie musieli by się zmagać z brzmieniem orkiestry. W tym miejscu trzeba wyrazić słowa podziwu dla dyrektor Ewy Michnik, która żelazną ręką potrafi nie tylko pokierować tłumem wykonawców przemieszczających się nieustannie na scenie, nadać widowisku odpowiednie tempo, ale również uzyskać w tych skomplikowanych akustycznie i technicznie warunkach znakomity wyraz artystyczny.

Image

Tak pięknie i plastycznie brzmiącej orkiestry mogłyby widowiskom w Hali Ludowej pozazdrościć zespoły niejednego teatru operowego. Warto też zwrócić uwagę na Chór Opery Wrocławskiej przygotowany przez Annę Grabowską-Borys, który miał wyjątkowo trudne zadanie, aby uzyskać jednolite brzmienie mimo rozproszenia na dużej przestrzeni. Dobrze więc, że w scenie, gdzie chór wykonuje zza sceny piękną pieśń o wyraźnie ludowym rodowodzie Och nie bujnyj wietier zawywał  a cappella, bez udziału orkiestry skorzystano z nagrania tego zespołu, które odtworzono z taśmy. W tym momencie można było właściwie docenić wartość tego zespołu, jego wyrównanie brzmienia, precyzję intonacyjną, rasową chóralną barwę wynikającą z dobrze postawionych głosów, które śpiewają bez wysiłku i tworzą jedyne w swoim rodzaju zjawisko akustyczne najwyższej próby.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART