GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyka Marina Marais w kreacjach La Bellemont
Strona 1 z 2
Zespół La Bellemont został założony latem 2007 roku przez trójkę młodych muzyków z Hiszpanii - gambistkę Sarę Ruiz, klawesynistkę Laurę Puerto oraz teorbistę Rafaela Muñoza - z intencją wykonywania francuskiej muzyki barokowej na violę da gamba i basso continuo. Ich pierwsza płyta, zatytułowana La voix de la viole (Głos violi), ukazała się w 2011 nakładem wytwórni Brilliant Classics. Znalazło się na niej jedenaście kompozycji Marina Marais (1656 - 1728) oraz po jednym utworze przeznaczonym na teorbę solo lub klawesyn solo Roberta de Visée'a (ok. 1650 - ok. 1732), Angela Michele'a Bartolottiego (1615 - 1681) i Gasparda le Roux (ok. 1660 - ok. 1720). Częstotliwość dźwięku a' przyjęta dla tego nagrania wynosi 415 Hz.
Postać Marina Marais kojarzymy dziś przede wszystkim z filmem Wszystkie poranki świata (1991). Artysta był mistrzem w grze na violi da gamba, czyli drugim - oprócz klawesynu - charakterystycznym instrumencie barokowej muzyki francuskiej. Kształcił się równolegle jako kompozytor i wirtuoz, pobierając lekcje u największych autorytetów epoki; harmonii i kontrapunktu uczył go Jean-Baptiste Lully, a tajników gry na violi da gamba - Pan de Sainte-Colombe. Opanował ją do tego stopnia, że wersalska świta przypisywała jej przymioty "anielskości", w opozycji do "demonicznego" wykonawstwa innego królewskiego kompozytora i gambisty Antoine'a Forqueraya. Marais zaskarbił sobie serca dworzan typowo francuskim idiomem tworzonych przez siebie dzieł; nie tylko odznaczających się delikatnością, barwnością oraz elegancją, ale także głębokich w wyrazie, introwertycznych i skłaniających do refleksji. Zaskarbił sobie również łaskę samego Króla Słońce, który w 1679 mianował go swym czołowym gambistą. Funkcję tę będzie pełnił przez kolejne czterdzieści sześć lat, pisząc na violę da gamba utwory o różnym stopniu skomplikowania, przeznaczone zarówno dla amatorów, jak i dla członków kapeli królewskiej. Był autorem niezwykle płodnym. Według Joseby Berrocala, autora eseju zamieszczonego w dołączonym do płyty komentarzu, Marais pozostawiał po sobie - zgodnie z zaproponowanym przez siebie rytmem pracy - średnio czterdzieści kompozycji dziennie. Jednakże za życia opublikował jedynie niektóre z nich, zbierając je w pięciu księgach opatrzonych wspólnym tytułem Pièces de viole (Utwory na violę da gamba). Zresztą viola da gamba nie była wyłącznym obiektem jego twórczych inspiracji. Pisał także opery i muzykę sakralną.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |