opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

21 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Vadim Gluzman świetnie interpretuje muzykę Maxa Brucha

Wartość artystyczna omawianego krążka jest bardzo wysoka, sytuując wykonanie popularnego koncertu skrzypcowego Brucha, grywanego za życia kompozytora tak często, że miał go serdecznie dość, na równi z interpretacjami największych mistrzów. Zaletą nagrania jest nie tylko żarliwa ekspresja solisty - podkreślana przez śpiewność, kontrasty dynamiczne i wyrazistą artykulację - ale również piękne, aksamitne brzmienie jego stradivariusa "ex-Leopold Auer" z 1690 roku; z jednej strony słyszymy dźwięk przejrzysty jak kryształ, z drugiej mięsisty i przyprawiony o gęste wibrato. Kreacja byłaby idealna, gdyby nie orkiestra, której przydałaby się szczypta lekkości.

Uzupełnieniem płyty jest romans i kwintet smyczkowy. Pierwsze dzieło ma budowę rapsodyczną. W przeciwieństwie do wiolinistycznego Romansu a-moll op. 42 (1874), który oparty jest na fragmentach II Koncertu skrzypcowego, romans "altówkowy" funkcjonuje jako twór w pełni autonomiczny. Oprócz wersji na altówkę i orkiestrę (napisanej z myślą o Maurycym Vieux, pierwszym altowioliście Opery Paryskiej i Orkiestry Konserwatorium Paryskiego), Bruch zaproponował także alternatywną wersję na skrzypce i fortepian, a Gluzman dokonał ich kompilacji, łącząc partię skrzypiec z partią orkiestry.

Bruch pozostanie wierny romantycznemu idiomowi aż do śmierci. Co istotne, w jesieni życia zwrócił się ku muzyce kameralnej (wcześniej nie przepadał za tą dziedziną), co wiązało się z kryzysem twórczym wywołanym tragizmem pierwszej wojny światowej. Jego Kwintet smyczkowy a-moll obfituje w romantyczne uniesienia i dramaturgiczne zwroty, a partia wiodących skrzypiec została rozpisana wirtuozowsko. Pomimo wielu zalet (bogata inwencja melodyczna, sprawny warsztat, konsekwentnie przeprowadzony przebieg dramaturgiczny), utwór popadł jednak w zapomnienie. Sądzę, że z dwóch powodów: po pierwsze dlatego, że moda na romantyzm minęła kilka lat wcześniej; a po drugie, że zaginął zapis nutowy kompozycji, odnaleziony dopiero w 1988 w bibliotece BBC. I choć partyturę kwintetu Bruch ukończył siedemdziesiąt lat wcześniej, 17 listopada 1918 - czyli po zakończeniu wojny - nastrój radości (trzy z czterech części mają oznaczenie tempa Allegro) miesza się tu z chłodnym powiewem melancholii. Czyżby to był śmiech przez łzy? Tego możemy się już tylko domyślać.

                                                                               Maciej Chiżyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART