Przegląd nowości

Anna Szostak i "Camerata Silesia" w Paryżu

Opublikowano: sobota, 05, listopad 2011 01:00

27 października w paryskiej Katedrze Saint-Louis des Invalides odbył się koncert Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia" pod dyrekcją jego założycielki Anny Szostak, wybitnej specjalistki w zakresie śpiewu chóralnego. Wydarzenie to wpisuje się w projekt "POLISH SACRED MUSIC Gaude Mater 2011", o którego założeniach można się dowiedzieć ze strony internetowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie. Czytamy tam, że ów projekt to "cykl 4 koncertów w 4 stolicach europejskich. Ich celem jest promocja twórczości sakralnej polskich kompozytorów współczesnych oraz prezentacja najbardziej wartościowych kompozycji religijnych zachowanych w archiwach Klasztoru na Jasnej Górze.

Image

Projekt realizowany jest w 4 stolicach europejskich: Londynie, Paryżu, Moskwie i Kijowie. Wybór stolic nawiązuje do słów Jana Pawła II wygłoszonych w Częstochowie w 1991 roku podczas VI Światowego Dnia Młodzieży: Po długim okresie, w którym granice pozostawały właściwie zamknięte, Kościół w Europie może w końcu oddychać swobodnie obydwoma swoimi płucami. (...) Dla dobra przyszłych pokoleń konieczne jest, by nowa Europa oparła się na fundamencie tych wartości duchowych, które stanowią wewnętrzny rdzeń jej tradycji kulturalnej. W 20 rocznicę tego wydarzenia na Wschodzie i Zachodzie chrześcijańskiej Europy chcemy zaprezentować i wypromować najbardziej wartościowe zjawiska polskiej muzyki sakralnej - dawnej i współczesnej, pokazując tym samym dorobek polskiej kultury w tym zakresie. Aby efekty promocji nie były tylko jednorazowym wydarzeniem artystycznym, postanowiliśmy do koncertów zaprosić wykonawców zagranicznych, z 2 krajów, w których planowane są koncerty: Ukrainy i Wielkiej Brytanii, a w Moskwie i Paryżu dając możliwość występu wyłącznie artystom polskim. Takie koncerty stwarzają nadzieję na dalszą promocję utworów polskich kompozytorów, które znajdą się w innych programach koncertowych zaproszonych do projektu zespołów".


Dodajmy, że owo realizowane w ramach Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Uni Europejskiej wydarzenie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który ponadto objął nad nim honorowy patronat, a także współfinansowane przez Urząd Miasta Częstochowy i Województwo Śląskie. Zaś organizatorem tego swoistego festiwalu jest pracujący pod kierownictwem Małgorzaty Zuzanny Nowak Ośrodek Promocji Kultury "Gaude Mater" z Częstochowy.

Image

Jeśli chodzi o wzmiankowany na wstępie koncert w Paryżu, to - obok wymienionych podmiotów - w jego organizacji wzięło udział działające w ramach instytucji Les Invalides Muzeum Armii (reprezentowane przez pełniącą funkcję konserwatora i szefa departamentu muzyki panią Christine Helfrich) oraz wyjątkowo aktywny w promowaniu naszej kultury Instytut Polski w Paryżu (reprezentowany przez panią Wandę Kutyłę).

Image

To właśnie te panie w ciepły i serdeczny sposób powitały wypełniającą szczelnie nawę główną Katedry Saint-Louis des Invalides publiczność. Przygotowany przez Annę Szostak na tę uroczystą okazję ambitny i trudny pod względem wykonawczym program był mądrze i ciekawie skonstruowanym przeglądem twórczości religijnej współczesnych kompozytorów polskich.


Zawierał on następujące pozycje: fragmenty Missa Gaude Mater Andrzeja Koszewskiego, Hymnus de Caritate Juliusza Łuciuka, Czego chcesz od nas Panie Józefa Świdra, Spraw niech płacze Karola Szymanowskiego, O gloriosa Virginum Krzysztofa Pendereckiego, Euntes ibant et flebant Henryka Mikołaja Góreckiego, Miserere Stanisława Krupowicza, In Paradisum Pawła Szymańskiego oraz Hymne pascal Wojciecha Kilara. Ponadto Monika Dąbrowska-Beuzelin, profesorka katowickiego Konserwatorium, a obecnie tytularna organistka katedry we francuskim mieście Rouen, wykonała brawurowo i z godnym podziwu kunsztem Fugę-Bolero i Toccatę Christus vincit Mariana Sawy.

Image

Paryski występ a capella doskonałego, imponującego swym uniwersalnym emploi zespołu "Camerata Silesia" - który na przykład dopiero co zebrał wyśmienite krytyki za udział w brukselskiej realizacji Króla Rogera Szymanowskiego - zachwycił raz jeszcze maestrią techniczną, niebywałą kolektywną muzykalnością, dokładnością finezyjnej artykulacji, czystością intonacji i perfekcyjnie dopracowaną barwą.

Image

Jeszcze ważniejsze wydaje się jednak to, że zaproponowana przez Annę Szostak interpretacja wszystkich wyżej wymienionych utworów ujęła słuchaczy poszukiwaniem swoistej mistyki dźwięku, wyczuwalną chęcią nadania każdej frazie duchowego wymiaru, a także zespoleniem tekstu z muzyką i uwypukleniem istoty słowa. Te wszystkie walory, w połączeniu z promieniującą od członków ansamblu i udzielającą się licznie zgromadzonym gościom radością wspólnego muzykowania, sprowokowały tych ostatnich do gorących i entuzjastycznych reakcji.

                                                                                              Leszek Bernat