opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-48.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Konkurs Wieniawskiego...

Japonia - Korea Południowa: 0 - 2

Zaczęło się. Pierwszy dzień ostatniego etapu przesłuchań konkursowych za nami, a przed nami dwa kolejne. Uczestnikom towarzyszy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego. Wczoraj w szranki stanął duet męsko - damski, czyli Japończyk Arata Yumi oraz Koreanka Soyoung Yoon. Pierwszy wykonał Koncert d-moll Wieniawskiego i Koncert a-moll Szostakowicza, Koreanka zaś - Koncert fis-moll Wieniawskiego oraz Koncert d-moll Sibeliusa. Podwójną bitwę wygrała świetna Yoon i być może to ona zwycięży całą wojnę.

 

Rozpoczął Yumi, interpretując Wieniawskiego. Nie było to zbyt fortunne wykonanie, przede wszystkim ze względu na problemy z intonacją. Nie wiedzieć czemu, solista narzucił szybkie tempo w finale, co sprawiło, że w konsekwencji mylił się jeszcze bardziej. Wypadł za to lepiej w Szostakowiczu, którego zagrał ekspresyjnie i ponuro. W częściach wolnych - Nokturnie oraz Passacaglii - konsekwentnie budował napięcie dramaturgiczne i szukał odpowiedniej barwy dźwięku. W Demonicznym tańcu (Scherzo) iskry się jednak nie posypały... Tym razem muzyk najprawdopodobniej wolał zachować ostrożność.

Image

 

Występy skończyła Yoon. W arcytrudnym Wieniawskim zabłysnęła znakomitą techniką i godną podziwu precyzją intonacyjną. I choć nie wszystkie pasaże wykonała poprawnie (czy to w ogóle możliwe?), generalne wrażenie pozostało bardzo dobre. Artystka grała mięsistym dźwiękiem, po męsku - jakby pamiętając o wskazówkach samego Wieniawskiego, aby jego utwory interpretować con bravura, balansując na granicy ryzyka. Zresztą udało jej się jeszcze jedno; pomimo wszystkich karkołomnych trudności technicznych, czuć było w jej grze duży ładunek emocjonalny i powiew świeżości.

 

Sibelius w wykonaniu Koreanki był natchniony od pierwszej do ostatniej nuty. Solistka zdawała się wzbić w przestworza i szybować, zaglądając w najgłębsze zakamarki ludzkiej duszy. Grała pewnie, a jej intonacja była bez szwanku. Grała też poetycko, sama ze sobą prowadząc dialog; z jednej strony otrzymaliśmy dźwięk zimny jak lód, a z drugiej emocjonalność gry bliską temperaturze wrzenia. Czy ktoś kiedyś zagrał z takim temperamentem, takim wdziękiem i tak poetycko? Gratulacje za okiełznanie Apolla i Dionizosa jednocześnie. Czy Soyoung Yoon wygra? Posłuchamy, ocenimy, zobaczymy.

                                                                             Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART