opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 maj 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-169.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

XXI Festiwal im. Adama Didura w Sanockim Domu Kultury

Kolejny festiwalowy koncert odbył się w poniedziałek 26 września w Kościele Przemienienia Pańskiego. Chór Filharmonii Śląskiej, po raz pierwszy goszczący na sanockim festiwalu, przedstawił Małą mszę uroczystą G. Rossiniego. Od kilku lat dyrektorem chóru jest Jarosław Wolanin, w Sanoku przed laty rozpoczynający swoją edukację muzyczną, więc dodatkowo koncertowi towarzyszył akcent lokalny.

O koncercie chóru Filharmonii Śląskiej mówił Piotr Nędzyński: Jestem pod wielkim wrażeniem poniedziałkowego koncertu. Przede wszystkim usłyszeliśmy utwór rzadko w Polsce wykonywany, a niezwykłej piękności...  Bardzo dobrze był przygotowany zespół Filharmonii Śląskiej. Widać było solidną, rzetelną pracę nad tym koncertem. Podobali mi się soliści, szczególnie baryton, Jarosław Kitala. Całość poprowadzona pewną ręką przez dyrygenta Jarosława Wolanina.

We wtorek 27 września w sali widowiskowej Sanockiego Domu Kultury wystąpił balet Opery Wrocławskiej. Ten wieczór należał do najbardziej obleganych przez publiczność, bo i artyści z Wrocławia po raz pierwszy w Sanoku, i wspaniała muzyka Prokofiewa, i stworzeni przez Szekspira, nieśmiertelni po wsze czasy, Romeo i Julia. Wszystko to razem rozbudziło apetyty ogromne.

Tak o wrocławskim spektaklu mówił Sławomir Pietras: Niestety w tym roku nie mogłem być na wszystkich koncertach festiwalowych, ale przecież uważnie oglądam program i muszę powiedzieć, że impreza ciągle się rozwija i że ten festiwal jest festiwalem odważnym. Jeżeli przyjeżdża tu "Romeo i Julia" Prokofiewa w choreografii Makarowskiego, z Wrocławia, to znaczy, że jest promowana sztuka trudna w odbiorze, zwłaszcza w miejscu, gdzie nie ma przecież tradycji baletowych. Ten festiwal ciągle pokazuje coś nowego, zachęcającego i inspirującego.

We środę 28 września do Sanoka przyjechali artyści ze Lwowa. Festiwalowy wieczór składał się z dwóch prezentacji, różnorodnych w formie, połączonych za to postacią kompozytora, Siergieja Rachmaninowa. W pierwszej części odbył się II koncert fortepianowy c-moll op. 18, w drugiej zaś Konserwatorium Lwowskie zaprezentowało jednoaktową operę Aleko, utwór napisany przez Rachmaninowa na zakończenie nauki w Moskiewskim Konserwatorium, bardzo rzadko w Polsce wykonywany. Tak o środowym wieczorze mówił Sławomir Pietras, wielki admirator pamięci Adama Didura: Przyjeżdża tutaj Lwów, i słusznie, ponieważ artystycznie Lwów jest Sanokowi najbliższy. I choć może prezentacja opery "Aleko" nie wszystkim przypadła do gustu, to trzeba powiedzieć, że bohaterem tego utworu jest bas, przez co następuje nawiązanie do tradycji wykonawczej, która łączy nas z patronem festiwalu (Didur nie śpiewał w tej operze, ale z całą pewnością występował w niej Szaliapin). Konserwatoryjne wykonanie nie wzbudziło we mnie specjalnego entuzjazmu - było widać, że na scenie występują artyści niedoświadczeni, zapewne nie związani jeszcze z żadnym profesjonalnym teatrem. Jednak wszystkim, którzy ewentualnie mieli zastrzeżenia do oglądanej we środę wizji scenicznej, chciałbym przypomnieć, że świetnie zagrała orkiestra,  prowadzona przez bardzo dobrego dyrygenta, bardzo dobrze zabrzmiał chór. Partię sopranową też można by było pokazywać na każdym szanującym się festiwalu.  Nie zapominajmy, że widzieliśmy studentów konserwatorium. Wykonawca roli tytułowej, młody, bardzo piękny głos, nie jest jeszcze gotowy, aby śpiewać taką partię. Ale przecież po to są festiwale: żeby promować, żeby pokazywać. Za to w pierwszej części środowego wieczoru artysta, Yurij Kot, który grał II koncert Rachmaninowa, to pianista, który mógłby to wykonać na każdej scenie, od Carnegie Hall począwszy po salę im. Czajkowskiego w Moskwie, z wielkim powodzeniem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART