opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

70 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Prapremiera "La nuit de Gutenberg" w Opéra du Rhin w Strasburgu

Japoński reżyser Yoshi Oida (wspierany przez Toma Schenka - dekoracje, Richarda Hustona - kostiumy i Pascala Mérata - oświetlenie) ilustruje te oderwane od siebie scenki za pomocą rozmaitych gadżetów technologicznych, co, zważywszy na treść opery, może się odbiorcy wydawać sprawą wysoce paradoksalną. Przez niemalże cały czas trwania spektaklu obserwujemy zatem "chwytane" na żywo ze sceny przez trzymaną w ręku technika kamerę ujęcia, a także, wspomniane już wyżej, projekcje wideo pokazujące na przykład epizod autodafé czy fragmenty filmów nawiązujące do hitlerowskich zbrodni lub do sposobów wykorzystania urządzeń elektronicznych w działaniach destrukcyjnych podczas współczesnych wojen. Te poszczególne obrazy sceniczne nie składają się jednak na jakąś logicznie skonstruowaną całość teatralną, co zresztą jest naturalną konsekwencją przyjętych przez Manoury'ego założeń.

Image

Otóż w zamieszczonym w książeczce programowej wywiadzie stwierdza on, iż starał się wyrwać ze "spójnej i linearnej faktury dramaturgicznej tradycyjnej opery" i zbudować całą historię za pomocą połączonych jedną myślą przewodnią, a różnicujących miejsca i czas "akcji", odsłon. Przede wszystkim należy jednak sobie zadać pytanie, czy tak fundamentalna i bez wątpienia potrzebna refleksja na temat nowych środków komunikacji oraz ich wpływu na nasz ogląd świata może się stać wdzięcznym tematem dzieła operowego. Zaprezentowane w Strasburgu dzieło nasuwa w tym zakresie poważne wątpliwości, tym bardziej, że napisane do niego przez Jean-Pierre'a Milovanoffa libretto irytuje powierzchownością formułowanych tez, banalnymi stwierdzeniami i frazesami, powielaniem rażących uprzedzeniami i brakiem zrozumienia sądów, prymitywnym dydaktyzmem. W takiej sytuacji trudno tu mówić o warstwie teatralnej, która przecież stanowi jeden z podstawowych składników sztuki operowej i bez której ta ostatnia po prostu nie istnieje.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART