opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Manru 669-222.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Lizbona: Dni Nino Roty w Teatro Nacional de São Carlos

Nino Rota pracował nad swoim Il capello od lata 1944 roku do końca zimy roku następnego, mając na celu stworzenie czegoś w rodzaju opera buffa lub operetki. Kreacja jego czteroaktowej (w pięciu odsłonach) farsy muzycznej miała miejsce w 1955 roku w Teatro Massimo w Palermo i - jako się rzekło - zakończyła się prawdziwym sukcesem, co nie przełożyło się wszakże na ilość nowych realizacji. Dopiero inscenizacja Giorgio Strehlera w Piccola Scala z 1958 roku nadała operze Roty międzynarodowy rozgłos. Powiedzmy od razu, że kompozycja ta różni się diametralnie od pierwowzoru Labiche'a w zakresie charakterystyki poszczególnych postaci (zresztą niektóre z nich Rota i jego librecista Ernest Rinaldi w ogóle skreślili), struktury i atmosfery: nieubłagany ciąg gagów ze sztuki Labiche'a ustąpił bowiem miejsca subtelnej i koronkowej konstrukcji.

Image

Odnajdujemy tutaj umiejętność Nino Roty (tak bardzo cenioną w jego muzyce filmowej) do wprowadzania szybkich i subtelnych, ale jakże skutecznych zmian muzycznych nastrojów, prowadzenia zbliżonych do potocznej mowy linii wokalnych (nie są to jednak recytatywy), do wykorzystywania rozmaitych cytatów (również z własnej muzyki filmowej) i reminiscencji. Nie brakuje też odniesień do stylu Rossiniego (np. zabieg: accelerando/crescendo czy akordy fortissimo w tremolo), Pucciniego (liryczno-dramatyczno-ckliwe frazy) lub Verdiego (sposób wykorzystania basse noble). Kompozycja utrzymana jest w duchu pastiszu, a nie parodii, albowiem cały urok partytury polega na tym, że tryskająca z niej ironia ma bardziej serdeczno-życzliwe niż cierpko-złośliwe zabarwienie. Z kolei ów pozbawiony ostrej satyry, niewinno-sentymentalny humor Il capello di paglia di Firenze nadaje temu dziełu ujmującą otoczkę czułości i lekkości, które autorzy spektaklu muszą oczywiście potrafić w odpowiedni sposób uwydatnić i zręcznie odbiorcom przekazać.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART